dnes je 10.5.2025

Input:

599/2003 Z.z., Zákon o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení účinnom k 1.11.2005

599/2003 Z.z.
[zrušené č. 417/2013 Z.z.]
ZÁKON
z 11. novembra 2003
o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V znení:
Predpis č.
K dátumu
Poznámka
5/2004 Z.z.
1. 2. 2004
dopĺňa § 5 ods. 4, nové pozn. č. 13a, 13b
191/2004 Z.z.
15. 4. 2004
dopĺňa § 5 ods. 4, nové pism. m, vrátane pozn. č. 13f, § 12 nový
453/2004 Z.z.
1. 9. 2004
mení a dopĺňa 22 novelizačných bodov
486/2004 Z.z.
1. 9. 2004
upravuje platobné tarify
613/2004 Z.z.
1. 1. 2005
mení a dopĺňa 7 novelizačných bodov
614/2004 Z.z.
25. 11. 2004
mení § 5 ods. 4 pism. p, g
721/2004 Z.z.
1. 1. 2005
mení pozn. č. 8b
305/2005 Z.z.
1. 9. 2005
mení § 4, § 13 ods. 2, pozn. č. 6a
382/2005 Z.z.
1. 9. 2005
upravuje platobné tarify
471/2005 Z.z.
1. 11. 2005
mení a dopĺňa 15 novelizačných bodov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje právne vzťahy pri posudzovaní hmotnej núdze občana a poskytovaní dávky v hmotnej núdzi (ďalej len dávka ) a príspevkov k dávke (ďalej len príspevok ), ktorých cieľom je spolu s jeho príjmami zabezpečiť základné životné podmienky a pomôcť v hmotnej núdzi s prispením aktívnej účasti občana a fyzických osôb, ktoré sa s občanom spoločne posudzujú.
Hmotná núdza
§ 2
Hmotná núdza je stav, keď príjem občana a fyzických osôb, ktoré sa s občanom spoločne posudzujú, nedosahuje životné minimum1) a občan a fyzické osoby, ktoré sa s občanom spoločne posudzujú, si príjem nemôžu zabezpečiť alebo zvýšiť vlastným pričinením.
§ 3
Na účely zabezpečenia základných životných podmienok a pomoci v hmotnej núdzi rovnaké postavenie ako občan má aj cudzinec, osoba bez štátnej príslušnosti, azylant, odídenec s pobytom na území Slovenskej republiky na základe povolenia príslušného orgánu a zahraničný Slovák s pobytom na území Slovenskej republiky, ak sa im pomoc neposkytuje podľa osobitných predpisov2) alebo podľa medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DRUHÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE HMOTNEJ NÚDZE A POSKYTOVANIE DÁVKY A PRÍSPEVKOV
Posudzovanie hmotnej núdze
§ 4
(1) Fyzické osoby, ktoré sa spoločne posudzujú na účely posudzovania hmotnej núdze, zabezpečenia základných životných podmienok a pomoci v hmotnej núdzi, sú
a) manžel a manželka,
b) rodičia a nezaopatrené deti 3) žijúce s nimi v domácnosti, 4)
c) rodičia a ich deti do 25 rokov veku, ktoré nemajú príjem alebo majú príjem5) najviac vo výške minimálnej mzdy, 6) žijúce s rodičmi v domácnosti, 4) okrem detí, ktorým v čase evidencie uchádzačov o zamestnanie vznikol nárok na dávku v nezamestnanosti a detí, ktorým sa vypláca invalidný dôchodok podľa osobitného predpisu. 17) .
(2) Fyzické osoby podľa odseku 1 sa na účely posudzovania hmotnej núdze, zabezpečenia základných životných podmienok a pomoci v hmotnej núdzi neposudzujú spoločne, ak nežijú v domácnosti4) z dôvodu, že je fyzickej osobe alebo fyzickým osobám poskytovaná odborná pomoc v krízovej životnej situácii a bývanie podľa osobitného predpisu. 6a)
§ 5
(1) Za vlastné pričinenie zabezpečenia príjmu alebo zvýšenia príjmu na účely posudzovania hmotnej núdze, zabezpečenia základných životných podmienok a pomoci v hmotnej núdzi sa považuje najmä vlastná práca, užívanie vlastného majetku podľa § 8 a uplatnenie zákonných nárokov podľa § 9 ods. 2.
(2) Pri posudzovaní hmotnej núdze, zabezpečení základných životných podmienok a pomoci v hmotnej núdzi sa na účely zisťovania príjmu započítavajú
a) u posudzovaného občana jeho príjem a príjem jeho manžela (manželky),
b) u posudzovaného občana jeho príjem, príjem jeho manžela (manželky), príjem nezaopatrených detí žijúcich s nimi v domácnosti4) a príjem detí uvedených v § 4 písm. c),
c) u posudzovaných rodičov s nezaopatrenými deťmi príjem týchto rodičov, príjem nezaopatrených detí žijúcich s nimi v
Najnovšie články
viac článkov