3.127 398 Spojovací účet pri združení
Ing. Ivana Glazelová; Ing. Jozef Pohlod

Podľa § 57 ods. 3 Postupov účtovania pre podnikateľov sa na účte 398 účtujú operácie voči účastníkom združenia, ak:
a) nevzniká samostatná právnická osoba,
b) jeden z účastníkov tohto združenia je poverený správou peňazí alebo iných vecí poskytnutých na účely združenia.
Podľa § 57 ods. 4 sa v účtovníctve správcu združenia a v účtovníctve účastníkov združenia účtuje o vložených prostriedkoch a iných účtovných prípadoch. V rámci uzatvorenia účtovných kníh sa vzájomne odsúhlasuje účtovanie na účte 398 – Spojovací účet pri združení medzi správcom združenia a jednotlivými účastníkmi združenia. Účtovanie na účte 398 sa usporiada tak, aby sa zabezpečili údaje o podieloch jednotlivých účastníkov združenia na jeho majetku, výnosoch a nákladoch.
Účet 398 je aktívny alebo pasívny, začiatočný stav aj konečný zostatok na strane MD alebo DAL podľa povahy zostatku.
Osoby, fyzické osoby aj právnické osoby, majú možnosť sa združovať, aby docielili dohodnutý účel. Združenia sa môžu zakladať na rôzne účely. Jedným z nich môžu byť aj podnikateľské aktivity
Združenie za účelom spoločného podnikania bez právnej subjektivity nemôže nadobúdať práva, znamená to, že ani vlastnícke právo k majetku. Výlučnými vlastníkmi alebo spoluvlastníkmi majetku v združení sú jednotliví účastníci združenia – podnikatelia. Z pohľadu času môžeme majetok využívaný na spoločné podnikanie rozdeliť do dvoch skupín a to
- - majetok poskytnutý jednotlivými účastníkmi združenia pri vzniku,
- - majetok nadobudnutý zo spoločných prostriedkov (počas činnosti združenia).

Dva podnikateľské subjekty A a B formou zmluvy o združení sa dohodli podnikať spoločne pri budovaní infraštruktúry. Za tým účelom sa dohodli v zmluve, že všetky náklady a výnosy zo spoločného podnikania budú financované rovnakým dielom. Za správcu združenia bol poverený účastník združenia A, ktorý vedie aj účtovníctvo za združenie.
Po skončení roka účastník združenia A vykázal nasledovné výsledky za združenie:
- - výnosy 125 000 EUR, z čoho na účastníka B pripadá 62 500 EUR
- - náklady 100 000 EUR, z čoho na účastníka B pripadá…